09 November 2009

Hang Tuah Gagal SPM



Sedar tak sedar kita telah sampai penghujung persekolahan. Tidak beberapa hari lagi kita semua akan bercuti. Di hujung persekolahan ini agak sibuk dengan urusan-urusan yang perlu diselesaikan disamping masih ada aktiviti-aktiviti yang belum selesai. Murid-murid pun dah tidak berminat nak belajar, so cikgu kenalah buat aktiviti pembelajaran atau kokurikulum yang menyeronokkan. Kalau tak, kelas pun tak ramai murid yang hadir.
Sebagai guru, di hujung tahun ini kenalah lihat pencapaian diri sendiri. Sejauh mana kita telah mencurahkan keringat bakti terhadap anak didik kita. Adakah kita telah berpuas hati dengan kerja-kerja kita atau berbaloikah hasil yang kita dapat berbanding kerja yang kita lakukan?
Mahu atau tidak itulah yang perlu kita lakukan dengan bermuhasabah diri. Bukan apa, supaya apa yang kita dapat itu diberkati oleh Allah SWT. Jika kita lalai dengan tugas-tugas kita kenalah kita beristighfar memohon ampun daripada Allah SWT agar hati kita sentiasa tenang. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun jadi merendah dirilah memohon kepadanya. Selain itu curahlah khidmat bakti dalam bidang apa saja supaya dapat menampung di mana yang kurang.
Moga hidup kita bersama ahli keluarga tersayang sentiasa diberkati dan dirahmati.
Selamat Bercuti.

1 comment:

  1. Naib Johan Tarian! Wah, blh tahan la cikgu yg ajar murid Pemulihan tu.. Alhamdulillah.. Usaha yg ikhlas pasti ada hasilnya..Tahniah:-)

    ReplyDelete